Drömmar

Nu ska jag berätta om två jätteläskiga drömmar jag haft på senaste tiden.

Nellas hus
Min kusin Nisses hus
och ett hus jag har sovit i, i bro (ligger nära Stockholm) en natt

Blanda de här tre husen så får vi det huset som jag var i. I den första drömmen ligger jag i ett mörkt rum, jag har nog precis vaknat. Det finns ett rektangulärt fönster på sidan nära taket i andra sidan av rummet. Ljuset utomhus är sådär sommarskärgårdsnästaninnangryningljus. Tänk dig att det är sommar, du vaknar tre på natten och du tittar ut genom fönstret, det är ungefär lika ljust som det var nio/tio på kvällen. ungefär så ljust var det, inte mörkblått, men inte ljusblått heller. Bara...blått. Det konstiga var att inget av ljuset kom in i rummet, rummet var bäcksvart. Jag går ut ur rummet, det är ljust utanför. inget av ljuset går dock in i rummet. Jag går uppför en trappa, jag befinner mig tydligen i ett radhus. det finns en trappa upp på andra sidan. jag svänger åt sidan och kommer in i ett kök. lådorna, spisen och diskmaskinen ser gamla ut. har för mig skåpen var gula. längre fram finns det ett köksbord där fyra människor som jag känner väl sitter och äter frukost. Det är sommar utomhus nu. och det är soligt. jag sätter mig ner och äter frukost med dom. mer minns jag inte.

Det som skrämmer mig var att jag inte hade en aning om var jag var någonstans. Ni ser att det är en blandning av de tre jag nämnde innan. Köket var helt klart från Nisses hus, hallen var helt klart det huset i Bro. Rummet jag befann mig i först kändes verkligen som Nellas rum även om fönstret hade fel form. och de andra rummen påminde om Nellas hus, även om det fanns en del saker som var annorlunda. trappan upp till exempel, och utseendet på köket.

Det kändes verkligen som när ett par kompisar bestämmer sig för att sova över hos någon. jag somnar alltid sist och vaknar också sist, eller först. De fyra vännerna lämnar rummet och mig. Och av någon anledning är rummet mörkt, när det inte borde vara mörkt, och av någon anledning är det mörkare utmohus än i köket.

Inget direkt konstigt hände i drömmen kanske. Men allt var så detaljerat, så när jag tänker tillbaka på det hela så kommer jag att tänka på en massa gamla saker som hänt.

bland annat:
1. När jag sov över hos min kusin i deras hus ute i skärgården och jag för första gången är uppe hela natten och läser bamse (jag var åtta år) och tittar ut och märker hur ljust det är redan tre på morgonen. Vilker fascinerade mig, det är nämligen mörkare på sommaren i Israel där jag var van att bo.

2. När jag, Nella, Erika, Jocke, Ragnar och Lennart sov över hos Erika. Jag vet inte varför egentligen, men en del saker påminde om det

3. När jag och min mamma var uppe i norr så bodde vi i ett hus i Bro hos några min mamma kände. De bodde i ett stort radhus, när man kom in så fanns det en trappa upp på vänster sida och en trappa ner på höger sida. Men det var tvärtom i drömmen, konstigt nog.

4. Alla gånger jag varit i Nellas hus

5. alla gånger jag ätit Frukost hos Nisse i sibbhult.

Den andra drömmen drömde jag imorse på tåget. jag var omringad av vitt tyg och höll på att klappa en orange katt som hade jättemjuk päls. Härlig dröm.

Kommentarer
Postat av: Linus

ZZzzz..

2006-04-02 @ 21:02:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback