Hemresa från bjärred-strand

På vägen hem från Bjärred igår där vi firade min brorsas födelsedag, badade och åt fisk så började min far fråga mig om när jag tänkte ta körkort. "När jag har råd", svarade jag skeptiskt. Pappa var inte nöjd, så han frågade vad jag visste om vägskyltar. "Allt", sa jag ironiskt. Men denna ironi förstod inte min far, så varje gång vi åkte förbi en skylt så  frågade han högt "Vad betyder den där skylten? Vad måste man göra då? Vad ska man tänka på?"

"ÄÄääeeh... jag vet inte", svarade jag. Då började han förklara vad vägskyltarna betydde och det var ju ganska ointressant. Tills han kom till den punkten att han berättade om någon gul skylt som betyder att man under hela vägen inte behöver låta någon annan gå före. Då sa jag "Så då kan man ju bara köra på". Pappa svarade "Nej, det kan man inte! Även om man inte ska visa överträde så måste man sakta ner för att förhindra olyckor. För i trafiken har du inga rättigheter, du har bara skyldigheter."

Detta fick mig att skjuta upp mitt intresse för att skaffa körkort. ett år eller så kanske.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback